Stomatolog – wszystko co powinieneś o nim wiedzieć

By otrzymać tytuł lekarza stomatologa, zwanego również lekarzem dentystą należy ukończyć kierunek lekarsko-dentystyczny na jednej z uczelni medycznych. Stomatologia, jako dział medycyny zajmuje się diagnozą oraz leczeniem wszelkiego rodzaju schorzeń i chorób związanych z zębami, przyzębiem i jamą ustną. Oprócz tego stomatolog zajmuje się profilaktyką, przeprowadzając wizyty kontrolne, które powinny się odbywać przynajmniej raz, a najlepiej dwa razy do roku.

Stomatologia jest szerokim działem medycyny obejmujących kilka specjalizacji. Należą do nich:

• stomatologia zachowawcza z endodoncją (leczenie kanałowe),
  • chirurgia stomatologiczna,
  • ortodoncja,
  • chirurgia szczękowo-twarzowa,
  • protetyka,
  • periodontologia,
  • stomatologia dziecięca,

Dział stomatologii zachowawczej zajmuje się profilaktyką próchnicy oraz leczeniem chorobowo zmienionych tkanek zęba. Endodoncja natomiast, zwana również leczeniem kanałowym, skupia się na leczeniu miazgi zęba oraz tkanek okołowierzchołkowych. Jest to dział stomatologii, z którym my jako pacjenci mamy najczęściej do czynienia.

Chirurgia stomatologiczna jest nazywana również małą chirurgią jamy ustnej. Do specjalisty z tej dziedziny udajemy się w momencie, gdy jesteśmy zmuszeni usunąć np. zęby mądrości, które jeszcze nie są widoczne, natomiast czujemy, że wychodzą. Oprócz tego specjaliści z tej dziedziny zajmują się usunięciem torbieli twarzoczaszki, leczeniem ropni, zespołów bólowych twarzoczaszki, a także łagodnych nowotworów.

Ortodoncja skupia się na zapobieganiu, rozpoznawaniu i zwalczaniu wad zgryzu. Ortodonta w trakcie swojej kuracji stosuje aparaty ortodontyczne, zarówno stałe jak i ruchome.

Specjalizacja chirurgii szczękowo-twarzowej skupia się na leczeniu złamań, zmian zapalnych oraz nowotworów w obrębie twarzoczaszki.

Protetyka zwana również pedodoncją zajmuje się odtwarzaniem ubytków w uzębieniu oraz przywróceniem właściwych funkcji narządu żucia. Dzięki wykorzystaniu w tej specjalizacji protez dentystycznych wykonanych z metali lub ich stopów, a także porcelany możliwy do osiągnięcia jest efekt całkowitego odwzorowania naturalnego wyglądu zęba. Wykorzystywane są zarówno protezy stałe, takie jak implanty, jak i ruchome.

Periodontologia nazywana również parodontologią zajmuje się profilaktyką oraz leczeniem chorób przyzębia i śluzówki jamy ustnej. Najczęstszą chorobą, którą zwalczyć musi lekarz specjalizujący się w periodontologii jest paradontoza, czyli przewlekła choroba atakująca dziąsła i tkanki okalające zęby.

Stomatologia dziecięca jest specjalizacją skupiającą się na leczeniu zębów najmłodszych pacjentów. Obejmuje zarówno zęby mleczne jak i stałe. Głównymi zadaniami specjalisty jest działanie profilaktyczne oraz zwiększanie wiedzy najmłodszych pacjentów na temat higieny zębów oraz jamy ustnej. Oprócz tego zmniejsza on ryzyko pojawienia się próchnicy, a także wzmacnia ich szkliwo wykorzystując takie zabiegi jak: lakierowanie oraz lakowanie zębów. Oprócz fachowej wiedzy stomatologicznej, w przypadku tej specjalizacji niezbędne jest odpowiednie podejście do młodego pacjenta.

Częstotliwość wizyt u stomatologa jest niezwykle ważna i obowiązuje w niej zasada  – im częściej tym lepiej. Powinny się one odbywać przynajmniej raz w roku, a najlepiej co pół roku. Dzięki temu możliwe jest wykrycie problemu we wczesnej fazie jego rozwoju, co pozwoli na odpowiednio szybką reakcję, która sprawi, że całe leczenie będzie trwało krócej. Niezwłocznie powinno się udać do stomatologa w momencie, gdy zauważymy u siebie:

• stan zapalny w jamie ustnej,
  • zaczerwienione, obrzęknięte dziąsła,
  • nadwrażliwośc na zimne lub gorące napoje,
  • nieprzyjemny zapach z ust,
  • ból zęba

Warto pamiętać również o tym, że dawno minęły czasy, w których wizyta w gabinecie stomatologicznym wiąże się ze strachem lub bólem. Poprzez postęp technologiczny i wykorzystywanie najnowocześniejszych urządzeń, a także odpowiednich środków znieczulających, zdecydowana większość zabiegów nie powoduje bólu.

No Comments Yet.